مير سوبان عزيز مقاله کوتاھى به نام "آرمانھاى پوشالى" نوشته و در آن مساىؑل سنگين وزن فراوانى را مطرح کرده است. جناب مير سوبان معتقد است که دو نفر ديوانه، بدون ''پشتوانه فکرى و سوابق سياسى" سنگ بزرگى را در چاھى، بخوان؛ حمايت از مبارزات برابری طلبانه و عدالت جويى ملت بلوچ، انداخته اند که صد عاقل و انديشمند بی ھمتا مانند مير سوبان و ھم فکرانش نمى توانند آن را از چاه بيرون بياورند. ظاھراً چکيده فکرى مير سوبان بر آن پايه استوار است که اکنون شرايط براى چنين اظھار نظرھايى آماده نيست و نبايد در اينمورد حرف زد. وى در ادامه با ستايش وآوردن گفته اى ازجناب دکتر دوشکى مى نويسد، بايد " فرھنگ سازى کرد"!! وى ھمچنين معتقد است براى عملى کردن يک انديشه در شرايط ايران و بلوچستان اقدام به يک نظر سنجى لازم است! تا بر اساس آن حقيقت را يافته و آنرا مبناى کار سياسى براى ملت بلوچ قرار داد!! اين توھين نامه کوتاه نسبت به ملت بلوچ و به اصطلاح سازمانھاى سياسى که بنام بلوچ فعاليت مى کنند، ادامه ھم دارد!!
مير سوبان عزيز، ھر چند که سابقه مبارزاتى افراد بسيار مھم است و اگر تنگ نظرانه بر خورد نکنيم جاى بسى خوشحالى است که ھمکاران و جيره بگيران ارتجاع حاکم ديروز و امروز يا صادقانه و يا بوقلمون صفتانه به صف عدالت خواھان و عدالت جويان مى پيوندند، و درچنين شرايط نيمه دمکراتيک و نيمه آزادی است ک ھويت افراد و سوابق مبارزاتيشان تاحدى برای ھمگان عريان مى شود.
ايده ھايى که نسبت به پيشرفت يک حرکت اجتماعى مطرح مى شوند، عمدتا در عمل آبديده و پخته و کارا مى شوند. براى ھر حرکت اجتماعى بسترمناسب آن حرکت لازم است. گاه ساده مى توان اين بستر را توضيح داد، اما، مھم شناخت اين بستر است وآماده سازى شرايط برای تغيير. مثالى ساده و عامه فھم بزنيم، مثلاً اگر مرغى پس از ھمنشينى با خروسى تخم مرغھای بارور شده اش را به زير سينه اش قرار ندھد و درجه حرارت مشخصى را براى تخم مرغھا فراھم نکند، تخم مرغھا به جوجه تبديل نخواھند شد. بسيارى از حشرات بخصوص زنبور عسل و مورچه بدون سر گردانى و دچار اشتباه شدن، بعد از انجام وظيفه ذاتى روزانه يک سر به سراغ کندو و لانه خود مى روند، مگر اتفاق و حادثه ناگوارى برايشان پيش آمده باشد.اما، انسان، اين اشرف موجودات در زندگى روزانه اش ده ھا اشتباه و خطا مى کند!
شرايط براى يک حرکت اجتماعى خود به خود آماده نمى شود. شرايط در طى زمان توسط کسانى که از خود ستايى مى گذرند و لذت زندگی خود را در عزت ديگران مى بينند، و مھمتر از ھمه براى تغيير وضع موجود تلاش مى کنند فراھم مى شود. به قول انديشمندى، فقط مرده ھاى قبرستانھا ھستند که خطايى از شان سر نمى زند. موجودات زنده از انسان اشرف گرفته تا گرگ درنده در حرکتشان دوچار اشتباه مى شوند. يکى تحليل نادرست مى دھد و ديگرى توسط شکار چى گرفتار مى شود!
کدام شرايط براى يک نظر خواھى عمومى در ايران و خاصاً در بلوچستان اماده شده و توسط کدام دولت مردمى حمايت گشته است که شما دوست عزيز اين گونه سبک سرانه مساىؑل را مورد بررسى قرار مى دھيد. اصلاً تا کنون درايران کدام انتخابات آزاد بر قرار شده تا ايرانيان در تعيين سرنوشت خود دخيل باشند؟ بلوچھا بتوانند بدون واھمه و وحشت سازمانھاى سياسى خود را تعيين و مھر تائيد بر ايدئولوژى، روشھا و تاکتيک ھايشان بکوبند. آماده کردن چنين شرايطى را در حال حاضر با تمام زيگ زاگھا و افت و خيز ھا ھمان به قول شما "دوستان نادان" به عهده گرفته اند که به خود جرات داده اند خواسته ھاى ملت بلوچ را ھرچند با لکنت،اديبانه و يا غير اديبانه باز گو کنند وبگويند که بسياری از مردم بلوچ چگونه مى انديشند و چه مى خواھند! مشکلاتشان چقدر سنگين است. کودکانشان از بى نانى و بى آبى، نبود بھداشت و درمان و تحصيل رنج مى برند و ....، خودشان ازحق شھروندى محروم ھستند وتحقير مى شوند و از تبعيض رنج مى برند و از ھزاران کوفت و زھرمار ديگر که در شاؑن يک انسان نيست، رنج مى برند. بجا ميبود که جناب دوشکى و يا شخص شما در مورد "فرھنگ سازى" مورد نظرتان بيشتر توضيح مى داديد تا بيشتر روشنگرى شود. رشد فرھنگى يک جامعه با رشد اقتصادى آن يک رابطه مستقيم دارد. تا زمانى که مسؑله عمده اکثريت مردم بلوچ نان و آب است، " فرھنگ سازى" براى رفع اين معضل خواھد بود.
جناب مير سوبان، در مسير پر پيچ خم تاريخ مبارزات آزادى خواھى، تعداد پيشگامان براى تغير شرايط اندک بوده اند. حال اين پشگامان مزدک و مانى و.... اين خطه و يا ابراھيم بت شکن و حضرت عيسى و حضرت محمد و اسپارتاکوس باشند. سازمانھاى سياسى در زمان ديکتاتورى خاندان پھلوى و سازمانھايى که امروزه در شرايط ديکتاتورى مذھبى ولايت فقيه به فعاليتھاى آزادى خواھانه زير زمينى در ايران مبادرت مى ورزند، از محدود کسانى تشکيل شده اند. آيا تا کنون کسى به آقاى دوشکى ايراد گرفت که سابقه مبارزاتى اش چيست؟ آيا کسى از آقاى دوشکى و يا کسان ديگر تا امروز ايراد گرفته است که چگونه يک نفره، ھم عضو و ھم رھبر جبھه ھای بلوچستان ميباشند تا مثلاً نگران تعداد افراد حزب مردم بلوچستان باشند؟ اين مشکل و گره کار نيست. در شرايط مناسب برای تحولات اجتماعی، توده ھاى عادى مردم يک روزه راه چند ساله را مى پيمايند و در آن شرايط است که مردم بلوچ ھويت، کارايى و صداقت سازمانھاى انقلابى خود را در مى يابد. يا از آنھا حمايت خواھد کرد و يا سازمانھاى دلخواه مردمى ديگرى را خود سازمان دھى خواھند کرد.
آنچه امروز اھميت دارد، مبارزات انفرادى مردم بلوچ را براى بدست آوردن حقوق شھروندى، عدالت خواھى و آزادى خواھى ھمگام با مبارزات آزادى خواھانه ساير مردمان ايران بايد متحدانه سازمان دھى کرد و منافع ملى و عمومى ملت بلوچ را نبايد فدای منافع شخصى و فرقه اى کرد.
م.و.کوھگنجى چھارم شھريور ماه ١٣٩٠ شمسى
مير سوبان عزيز مقاله کوتاھى به نام "آرمانھاى پوشالى" نوشته و در آن مساىؑل سنگين وزن فراوانى را مطرح کرده است. جناب مير سوبان معتقد است که دو نفر ديوانه، بدون ''پشتوانه فکرى و سوابق سياسى" سنگ بزرگى را در چاھى، بخوان؛ حمايت از مبارزات برابری طلبانه و عدالت جويى ملت بلوچ، انداخته اند که صد عاقل و انديشمند بی ھمتا مانند مير سوبان و ھم فکرانش نمى توانند آن را از چاه بيرون بياورند. ظاھراً چکيده فکرى مير سوبان بر آن پايه استوار است که اکنون شرايط براى چنين اظھار نظرھايى آماده نيست و نبايد در اينمورد حرف زد. وى در ادامه با ستايش وآوردن گفته اى ازجناب دکتر دوشکى مى نويسد، بايد " فرھنگ سازى کرد"!! وى ھمچنين معتقد است براى عملى کردن يک انديشه در شرايط ايران و بلوچستان اقدام به يک نظر سنجى لازم است! تا بر اساس آن حقيقت را يافته و آنرا مبناى کار سياسى براى ملت بلوچ قرار داد!! اين توھين نامه کوتاه نسبت به ملت بلوچ و به اصطلاح سازمانھاى سياسى که بنام بلوچ فعاليت مى کنند، ادامه ھم دارد!!
مير سوبان عزيز، ھر چند که سابقه مبارزاتى افراد بسيار مھم است و اگر تنگ نظرانه بر خورد نکنيم جاى بسى خوشحالى است که ھمکاران و جيره بگيران ارتجاع حاکم ديروز و امروز يا صادقانه و يا بوقلمون صفتانه به صف عدالت خواھان و عدالت جويان مى پيوندند، و درچنين شرايط نيمه دمکراتيک و نيمه آزادی است ک ھويت افراد و سوابق مبارزاتيشان تاحدى برای ھمگان عريان مى شود.
ايده ھايى که نسبت به پيشرفت يک حرکت اجتماعى مطرح مى شوند، عمدتا در عمل آبديده و پخته و کارا مى شوند. براى ھر حرکت اجتماعى بسترمناسب آن حرکت لازم است. گاه ساده مى توان اين بستر را توضيح داد، اما، مھم شناخت اين بستر است وآماده سازى شرايط برای تغيير. مثالى ساده و عامه فھم بزنيم، مثلاً اگر مرغى پس از ھمنشينى با خروسى تخم مرغھای بارور شده اش را به زير سينه اش قرار ندھد و درجه حرارت مشخصى را براى تخم مرغھا فراھم نکند، تخم مرغھا به جوجه تبديل نخواھند شد. بسيارى از حشرات بخصوص زنبور عسل و مورچه بدون سر گردانى و دچار اشتباه شدن، بعد از انجام وظيفه ذاتى روزانه يک سر به سراغ کندو و لانه خود مى روند، مگر اتفاق و حادثه ناگوارى برايشان پيش آمده باشد.اما، انسان، اين اشرف موجودات در زندگى روزانه اش ده ھا اشتباه و خطا مى کند!
شرايط براى يک حرکت اجتماعى خود به خود آماده نمى شود. شرايط در طى زمان توسط کسانى که از خود ستايى مى گذرند و لذت زندگی خود را در عزت ديگران مى بينند، و مھمتر از ھمه براى تغيير وضع موجود تلاش مى کنند فراھم مى شود. به قول انديشمندى، فقط مرده ھاى قبرستانھا ھستند که خطايى از شان سر نمى زند. موجودات زنده از انسان اشرف گرفته تا گرگ درنده در حرکتشان دوچار اشتباه مى شوند. يکى تحليل نادرست مى دھد و ديگرى توسط شکار چى گرفتار مى شود!
کدام شرايط براى يک نظر خواھى عمومى در ايران و خاصاً در بلوچستان اماده شده و توسط کدام دولت مردمى حمايت گشته است که شما دوست عزيز اين گونه سبک سرانه مساىؑل را مورد بررسى قرار مى دھيد. اصلاً تا کنون درايران کدام انتخابات آزاد بر قرار شده تا ايرانيان در تعيين سرنوشت خود دخيل باشند؟ بلوچھا بتوانند بدون واھمه و وحشت سازمانھاى سياسى خود را تعيين و مھر تائيد بر ايدئولوژى، روشھا و تاکتيک ھايشان بکوبند. آماده کردن چنين شرايطى را در حال حاضر با تمام زيگ زاگھا و افت و خيز ھا ھمان به قول شما "دوستان نادان" به عهده گرفته اند که به خود جرات داده اند خواسته ھاى ملت بلوچ را ھرچند با لکنت،اديبانه و يا غير اديبانه باز گو کنند وبگويند که بسياری از مردم بلوچ چگونه مى انديشند و چه مى خواھند! مشکلاتشان چقدر سنگين است. کودکانشان از بى نانى و بى آبى، نبود بھداشت و درمان و تحصيل رنج مى برند و ....، خودشان ازحق شھروندى محروم ھستند وتحقير مى شوند و از تبعيض رنج مى برند و از ھزاران کوفت و زھرمار ديگر که در شاؑن يک انسان نيست، رنج مى برند. بجا ميبود که جناب دوشکى و يا شخص شما در مورد "فرھنگ سازى" مورد نظرتان بيشتر توضيح مى داديد تا بيشتر روشنگرى شود. رشد فرھنگى يک جامعه با رشد اقتصادى آن يک رابطه مستقيم دارد. تا زمانى که مسؑله عمده اکثريت مردم بلوچ نان و آب است، " فرھنگ سازى" براى رفع اين معضل خواھد بود.
جناب مير سوبان، در مسير پر پيچ خم تاريخ مبارزات آزادى خواھى، تعداد پيشگامان براى تغير شرايط اندک بوده اند. حال اين پشگامان مزدک و مانى و.... اين خطه و يا ابراھيم بت شکن و حضرت عيسى و حضرت محمد و اسپارتاکوس باشند. سازمانھاى سياسى در زمان ديکتاتورى خاندان پھلوى و سازمانھايى که امروزه در شرايط ديکتاتورى مذھبى ولايت فقيه به فعاليتھاى آزادى خواھانه زير زمينى در ايران مبادرت مى ورزند، از محدود کسانى تشکيل شده اند. آيا تا کنون کسى به آقاى دوشکى ايراد گرفت که سابقه مبارزاتى اش چيست؟ آيا کسى از آقاى دوشکى و يا کسان ديگر تا امروز ايراد گرفته است که چگونه يک نفره، ھم عضو و ھم رھبر جبھه ھای بلوچستان ميباشند تا مثلاً نگران تعداد افراد حزب مردم بلوچستان باشند؟ اين مشکل و گره کار نيست. در شرايط مناسب برای تحولات اجتماعی، توده ھاى عادى مردم يک روزه راه چند ساله را مى پيمايند و در آن شرايط است که مردم بلوچ ھويت، کارايى و صداقت سازمانھاى انقلابى خود را در مى يابد. يا از آنھا حمايت خواھد کرد و يا سازمانھاى دلخواه مردمى ديگرى را خود سازمان دھى خواھند کرد.
آنچه امروز اھميت دارد، مبارزات انفرادى مردم بلوچ را براى بدست آوردن حقوق شھروندى، عدالت خواھى و آزادى خواھى ھمگام با مبارزات آزادى خواھانه ساير مردمان ايران بايد متحدانه سازمان دھى کرد و منافع ملى و عمومى ملت بلوچ را نبايد فدای منافع شخصى و فرقه اى کرد.
م.و.کوھگنجى چھارم شھريور ماه ١٣٩٠ شمسى
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر